Latvijas Ūdens motosporta federācijas prezidents Atis Slakteris
2013. gadā Atis Slakteris tika ievēlēts Latvijas Ūdens motosporta federācijas (LŪMSF) prezidenta amatā, bet 2017. gadā – pārvēlēts uz nākamo četru gadu termiņu. 1980. gadā Slakteris absolvējis Latvijas Lauksaimniecības akadēmiju mehanizācijas specialitātē.
No 2000. līdz 2002. gadam Andra Bērziņa valdībā Slakteris bija Latvijas zemkopības ministrs. 2004. gada martā pirmoreiz kļuva par Latvijas aizsardzības ministru, bet 2006. gada 8. aprīlī atkārtoti ieņēma aizsardzības ministra amatu. 2006. gada oktobrī Atis Slakteris tika ievēlēts 9. Saeimā, kā arī saglabāja savu aizsardzības ministra amatu. Ivara Godmaņa valdībā no 2007. līdz 2009. gadam ieņēmis Latvijas finanšu ministra amatu.
Kopš 1997. gada zemnieku saimniecības "Mālnieki" īpašnieks, kur kopā ar savu dēlu Uvi Slakteri nodarbojas ar graudaugu, pākšaugu un eļļas augu sēklu audzēšanu.
Ātrumlaivu sportā šodien ir pārstāvētas veselas trīs Slakteru dzimtas paaudzes. Atis Slakteris 1987. gadā, braucot S-500 klasē, uzstādījis pasaules rekordu ātrumlaivās. Viņa dēls Uvis Slakteris brauc prestižajā F2 ātrumlaivu klasē. 2016. gadā Uvis izcīnijis Eiropas čempiona, bet 2009. gada F2 pasaules čempionātā – vicečempiona titulu. Savukārt, Ata Slaktera mazdēls Nils brauc "Formula Future" klasē, kā arī zaļajā un dabai draudzīgajā GT15 laivu klasē. 2016. gadā Nils izcīnija GT15 klases Latvijas Čempiona titulu.
Padomju laikā Atis Slakteris, lasot specializēto laivu un burāšanas žurnālu „Kateri i Jahti”, uzzināja par 24 stundu sacensībām ātrumlaivām, kas norisinās Francijas pilsētā Ruānā. Sapni par dalību šajās sacensībās viņam izdevās realizēt 2012. gadā. Šīm sacensībām piemīt īpaša aura, tādēļ dalība tajās bija pozitīvs emocionāls pārdzīvojums.
Pārstāvniecība starptautiskajās organizācijās
Latvijas Ūdens motosporta federācija ir pārstāvēta Starptautiskajā Ūdens motosporta federācijā kopš tās dibināšanas 1991. gadā. Starptautiskajā Ūdens motosporta federācijas Formula Future komitejā 2016. gadā ir ievēlēts Latvijas Ūdens motosporta federācijas viceprezidents Dmitrijs Šillers, savukārt Latvijas Ūdens motosporta federācijas ģenerālsekterāre Ieva Tauniņa jau otro termiņu pēc kārtas darbojas Līdztiesības komitejā. Līdztiesības komitejas darbs ir vērsts uz sportistu piesaisti ūdens motosportam, neatkarīgi no to rases, sociālā statusa, dzimuma, vecuma un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Kādēļ izvēleties ūdens motosportu?
Formula Future ir ūdens motosporta klase, kurā var piedalīties jaunieši sākot no 6 līdz 18 gadiem. “Formula Future” klasē visiem sportistiem tiek piešķirts vienāds inventārs – ķiveres, vestes un laivas, tādēļ panākumu atslēga ir paša sportista meistarība. Drošības apsvērumu dēļ ar bērniem no 6 līdz 14 gadu vecumam laivā kopā brauc pilots – koordinators. Vecuma grupai no 14 – 18 gadiem jau ir iespēja braukt ar stūres vadāmu laivu, respektīvi, laiva ir manevrējama.
"Formula Future" projekts tika aizsākts 2008. gadā Bauskā ar vienu specializēto gumijas motorlaivu. Šobrīd "Formula Future" komandas trenējas Bauskā un Alūksnē, piesaistot ap 40 dalībnieku ar tendenci šim skaitam ik gadu pieaugt. Laivas un to ekipējums ir nodrošinātas arī Liepājai un Jūrmalai, lai ieviestu "Future Formula" tradīcijas arī šajās pilsētās.
"Projekta pozitīvais pienesums ir tāds, ka bērni no ģimenēm, kas nav bijušas iepriekš saistītas ar ūdens motosportu, pēc 10 gadu sasniegšanas pāriet uz klasisko laivu klasēm. Tas ir fantastisks piemērs, kā peteicoties jaunai iniciatīvai radīt jauniešos interesi par šo sporta veidu. Šeit bērnam ir iespēja iemācīties vadīt laivu, apgūt drošības noteikumus atrodoties ūdens tuvumā, kā arī attīstīt komandas garu," stāsta Latvijas Ūdens motosporta federācijas ģenerālsekretāre Ieva Tauniņa.
2016. gadā jūlija mēnesī Alūksnes ezerā pirmo reizi mūsu reģionā tika rīkots "Future Formula" Pasaules čempionāts, kuru organizēja Latvijas Ūdens motosporta federācija sadarbībā ar Alūksnes novada pašvaldību un Alūksnes ūdens motosporta klubu "Nord Ost", par ko tika saņemtas pozitīvas atsauksmes gan no komisāru, gan komandu puses. Latvija komandu vērtējumā izcīnīja pasaules čempionāta sudraba medaļu.
Čempionāta ietvaros manevrēšanā un paralēlajā slalomā sacentās ap 70 dalībnieku no tādām valstīm, kā Vācija, Čehija, Krievija, Portugāle, Polija, Lietuva, Igaunija, Slovākija, Ungārija. LŪMSF plāno tuvākajā desmitgadē attīstīt "Future Formula" projektu Latvijas reģionos, radot iespēju tiem jaunieši, kas nepāriet uz klasisko laivu klasēm, palikt ūdens motosportā, kļūstot par tiesnešiem, treneriem, palīgiem vai mehāniķiem.
Laivu klases
Sacensības ūdens motosportā norisinās jauniešu (JT250, GT15), V veida (GT30, T550), S veida (Formula 4, Formula 2, S550), skuteru (OSY400, O125, O350, O500) un gliseru (FR1000, RN2000) laivu klasēs.
Laivu klases GT15 un GT30 aprīkotas ar dabai draudzīgiem motoriem. Jaunie motori ir četrtaku, un tie nesadegušo eļļu neizmet ūdenī. Tām ir krietni augstāki kvalitātes rādītāji.
Formula 2 ir viena no vizuāli baudāmākajām klasēm. Ar šīm laivām pilots var pat pārsniegt 175 km/h. Sportisti sacensībās konkurē ar 2,0 litru ar "zaļajām" četrtaktu motorlaivām. Lai piedalītos Formula 2 sacensībās, dalībniekam jābūt vismaz 18 gadus vecam un jāsaņem starptautiskā superlicence.
Kapsulu laivu klases Formula 4 konstruēšanai tiek izmantotas jaunākās tehnoloģijas un jaunākie materiāli, kā piemēram karbons, lai trieciena gadījumā maksimāli pasargātu pilotu. Formula 4 darbojas ar "zaļajiem" četrtaktu motoriem, kas ir draudzīgi videi un kalpo ilgāk. Gan LŪMSF, gan Starptautiskā Ūdens motosporta federācija atbalsta zaļo domāšanu kā vienu no stratēģiskajiem sporta attīstības virzieniem.
Komandu vērtējumā šogad piedalīsies: Mēmeles sports, UPB Eergy, ART Racing, Nord Ost, Jūrmala, Paisums, Motorsport77. Komandu ieskaitē tiek vērtētas 2 jauniešu laivas un 5 laivas no pārējām klasēm.
Pagaidām Latvijai diemžēl nav pārstāvniecības Formula 1 klasē, jo tas finansiāli ir ļoti dārgs sporta veids. Pēdējo reizi 2008. gadā šajā līgā brauca sportists Uvis Slakteris.
Dienas gaismu ir ieraudzījis jauns projekts – Latvijā ir uzbūvēta F1 tipa divvietīgā ātrumlaiva. Pasaulē šāda tipa laivas tiek izmantotas gan mācībām, gan izklaides un korporatīvajos pasākumos. Šī ātrumlaiva ir būvēta Liepājā pēc komandas W4racing iniciatīvas. W4racing komandas mērķis ir popularizēt un veicināt ūdens motosporta attīstību Latvijā, sniegt jaunajiem pilotiem iespēju mācīties un īstenot ikkatra ūdens motosportista sapni – kļūt par F1 Pasaules čempionu.
LŪMSF ir atbildīga arī par ūdensmočiem. Šogad sportiste Krista Uzare ir saņēmusi sezonas starptautisko superlicenci un piedalīsies Eiropas čempionātā un visos pasaules čempionāta posmos.
Situācija
No Baltijas valsīm Latvija ir visaktīvākā un panākumiem bagātākā šajā sporta veidā. Šogad sacensību sezona ūdens motosportā sāksies Aizkrauklē (Daugavas akvatorijā), bet sacensību kalendārā paredzētas sacensības arī Jūrmalā (Lielupes akvatorijā), Jēkabpilī (Daugavas akvatorjā) - pilsētas svētku ietvaros, Jelgavā (Lielupes akvatorijā pie Pasta salas), Alūksnē (Alūksnes ezerā pie Pilssalas), un Liepājā (Tirdzniecības kanālā) – paralēli Eiropas rallija čempionāta noslēguma posmam Rally Liepāja.
„Esmu gandarīts, ka spējam būt pasaules labāko skaitā ne tikai ar sportiskiem rezultātiem, bet arī ar organizatoriskiem sasniegumiem. Latvijā organizētās sacensības vienmēr izpelnās dalībnieku un tiesnešu atzinību, kā arī vēlmi, lai Latvija atkārtoti uzņemtos sacensību organizēšanu. Es lepojos, ka mūs apskauž pat daudzas lielvalstis, jo tikai retā valstī ir tik daudz labā kvalitatē organizētu nacionālā čempionāta posmu. Mums to ir vairāk, kā Igaunijā un Lietuvā kopā ņemot. Tāpat pasaulē ir tikai dažas double seater ātrumlaivas, bet mums no šī gada ir pašiem sava Latvijā būvēta, mācībām un izklaides braucieniem paredzētā F1 tipa divvietīgā ātrumlaiva,” uzskata LŪMSF prezidents Atis Slakteris.
Kopš 2013. gada pastiprināta uzmanība tiek pievērsta drošības jautājumiem sacensību laikā. LŪMSF treniņos un sacensībās atbilstoši starptautiskajiem standartiem nodrošina augstākās klases glābšanas laivu, kas ir vienīgā Latvijā. "Viena no būtiskākajām atšķirībām no citām glābšanas laivām ir tā, ka šajā laivā no ūdens var ievilkt pilotu guļus stāvoklī – nav jāceļ pāri bortam, kas var būt traumatiski. Šī laiva ir mūsu lielais lepnums," stāsta LŪMSF ģenerālsekretāre.
Domājot par līdztiesības aspektiem, LŪMSF savā īpašumā ieguvusi jaunu drošības laivu, kurā var iebraukt ar ratiņkrēslu. Šobrīd norit sarunas ar paralimpieti Daigu Dadzīti par iespēju 2018. gadā izvērst projektu, kas dotu iespēju cilvēkiem ar īpašām vajadzībām iepazīties ar šo sporta veidu .
Jauniešu klasē sportistu vidū ir pozitīvi vērtējams dzimumu līdzsvars, ko šobrīd nevar attiecināt pieaugušo konkurenci, jo te ambiciozāki ir vīrieši. Ilgtermiņā cerību par dzīmumu līdzsvara izlīdzināšanos pieaugušo konkurencē dod projekta "Formula Future" rezultāti. "Projekts "Formula Future" ir draudzīga platforma, lai sāktu nodarboties ar šo sporta veidu neatkarīgi no dzimuma. Tās meitenes, kas ir iesākušas savu sporta gaitas ūdens motosportā šobrīd brauc ar ļoti labiem rezultātiem, pagājušajā gadā pat izcīnot vicečempionu titulus Jauniešu klasē. Pieaugušo konkurencē brauc ūdens motosporta dinastijas – Milleru ģimenes pārstāve trešajā paaudzē Ieva Millere," atklāj Ieva Tauniņa.
2014. gadā Monako Zvaigžņu zālē (Salle des Etoiles) sezonas pasaules čempionu apbalvošanas Gala ceremonijas ietvaros Alūksnes ezeram kā ūdens motosporta sacensību vietai tika pasniegta vides ilgtspējas galvenā balva. Alūksne kā starptautiska līmeņa ātrumlaivu sacensību vieta ir datējama jau ar 1958. gadu. Īpaša vērība šeit tiek pievērsta vides un ūdens tīrības uzturēšanai gan treniņu, gan sacensību laikā, rūpējoties par to, lai atkritumi nenonāktu apkārtējā vidē. Dalībkomandām tiek ierādīta īpaši aprīkota telpa, kur savākt izlietoto degvielu un eļļu. Sacensību laikā darbojas arī speciāls dienests, kas ir atbildīgs par atkritumu savākšanu un šķirošanu.
"Rakstot pieteikumu, es ticēju Alūksnei, bet nebiju gaidījusi, ka saņemsim galveno balvu, par kuru cīnās vairākas pasaules valstis," ar gandarījumu atzīst Ieva Tauniņa.
Savukārt LŪMSF prezidents Atis Slakteris pēc balvas saņemšanas 2014. gadā izteicās: „Esmu gandarīts, ka spējam būt pasaules labāko skaitā vides ilgtspējības jomā. Jo ne tikai Latvijas iedzīvotāji un sportisti, bet arī starptautiskā žūrija uzskata Alūksnes ezeru par vienu no skaistākajām un tīrākajām sacensību vietām pasaulē".
Šobrīd notiek Alūksnes Pilssalas rekonstrukcija, bet jau nākamgad tur norisināsies Eiropas Čempionāts Formula 4 klasē. Pēc attīstības projekta spriežot, tā būs skaista un moderna sacensību norises vieta.
Ar ūdens motosporta tradīcijām bagāta ir arī Bauska, pat spītējot nelielajai akvatorijai – Mūsas upei. Pateicoties sportistam Zigmārma Stūrim Bauskā vēsturiski ir attīstījies ūdensmotosports. Arī šodien entuziasmam ir liels spēks, jo pēdejos divus gadus Latvijas čempioni komandu vērtējumā nāk tieši no Bauskas. Vēl jo vairāk – projekts "Formula Future" savus pirmos soļus Latvijā uzsāka šajā pilsētā.
Stratēģija
Par Formula 4 Eiropas čempionāta norises vietu bija sīva konkurence, bet Latvijas simtgades svinības un Alūksnes ezera apkārtnes skaistums nospēlēja būtisku lomu, lai tieši Latvija iegūt šo ekskluzīvo iespēju organizēt šīs sacensības. "Esam paredzējuši plašu programmu – gan saistībā ar Formula 4 sacensībām, gan atpūtu, kā piemēram sporta spēles Pilssalā, ekskursijas un kultūras pasākumi Alūksnē," par plānoto sacensību programmu stāsta LŪMSF ģenerālsekretāre.
Šogad 16. jūlijā Rīgas sporta pasākumu ietvaros norisināsies pasaules čempionāts – 12 stundu izturības secensības RIB tipa laivu klasē. Šī tradīcija aizsākta 2008. gadā ar Rīgas domes atbalstu. Izturības sacensību specifika – vienots starts, sacensības 12 stundu garumā, kā arī komandā darbojas 2-4 piloti, kas nomaina viens otru ik pa 2 stundām PIT stopu laikā. Tas ir izaicinājums organizētājiem, jo sacensības norisinās nav pārtraukuma.
Rīgas trase ir pasaulē unikāla, jo atrodas Daugavas akvatorijā starp Vanšu un Akmens tiltiem un ir izvietota tieši iepretim Veecrīgai un Prezidenta pilij. Šajā trasē laika periodā no 1999. gada līdz 2008. gadam notikušas gan F1, gan F2 klases sacensības.